onsdag 2 juli 2008

FRA igen.


Då var det dags för lite nya funderingar kring FRA. En vän till mig berättade på telefon om en insändare i någon av Stockholms gratistidningar, där en tjej skrivit att hon inte hittade sina randiga byxor varpå hon ringde sin vän i Danmark och pratade om saken. Sedan glömde hon bort vad de sagt och avslutade därför med att be FRA kolla upp vad dom sagt eftersom hon nu faktiskt ringt utomlands. Point given, men jag tvivlar på att det var någon point taken i det fallet tyvärr..

När jag berättade ovanstående för min sambo kom jag fram till att antingen måste det finnas sjukt många olika nationaliteter i personalen på FRA eller så betalar de dyra pengar för tolk, för jag tror knappast att det ingår i anställningsavtalet att man ska lära sig alla världens språk. Det bor rätt många olika nationaliteter i Sverige som har släkt utomlands: tjecker, polacker, finnar, araber, perser, jugoslaver (jag orkar inte räkna upp alla länder som en gång hörde till vad vi fick lära oss var Jugoslavien när vi gick på mellanstadiet)... bara för att nämna några. Det blir rätt många språk att hålla reda på. För jag har väldigt svårt att tänka mig att de talar svenska eller engelska med sina släktingar när de ringer hem till dem. Eller kanske skriver FRA bara in en lista med "misstänkta" ord i sina datorer och sedan översätter dem till alla tänkbara språk som existerar i världen? Eller så är det helt enkelt så att man blir misstänkliggjord rakt av om man ringer utomlands och talar på ett annat språk än svenska eller engelska, bara för att göra det lätt. Det skulle ju inte förvåna mig. Å andra sidan skulle jag inte heller bli förvånad över ifall de faktiskt hyrde in folk att tolka åt dem som vi sedan får betala med våra skattepengar, vi som inte ens fick vara med och bestämma i frågan.

För att återgå till det jag skrev i förra inlägget om FRA, för jag tror inte jag nämnde det, så läste jag att som det är nu kommer telekombolagen vara tvungna att betala för kostnaden för avlyssning om de inte når en överenskommelse med idioterna som bestämmer om de här sakerna. Lyckas de inte med det, så kommer telekombolagen troligtvis bli tvungna att lägga på de kostnaderna på telefon- och bredbandsräkningar. Vad ska ni säga om det, ni som säger att ni inte bryr er för att ni inte har något att dölja och för att FRA-lagen inte rör er i ryggen för att den inte påverkar er?

Inga kommentarer: