tisdag 8 juli 2008

Gotland.


Redogörelse för de senaste dagarna.

Torsdag 3e juli:
Vi tog båten över till Gotland tillsammans med S pappa. 3 timmar senare anlände vi till Visby och körde bilarna ut till Burge och S pappas hus som ligger högt upp på en klintkant med utsikt över havet och solnedgången. Vi kom fram ganska sent, men innan vi gick och knoppade var det förstås obligatoriskt dopp i utomhusjaccuzzin, så vi tog en dusch varefter vi bytte om till badkläder och skönk ner i 37-gradigt bubblande och masserande vatten med utsikt över tidigare nämnda solnedgång. Jag tror vi blev kvar i närmare 3h, så ni kan ju lista ut russinfaktorn när vi klev upp för att borsta tänderna och gå och sova.

Fredag 4e juli:
Vi tog en tur in till Visby för att inhandla en ny bikini till mig då min gamla gett upp på livet kvällen innan. Hittade en riktigt fin som inte kostade jättemycket på Intersport, där S också hittade lite smått och gott till sig själv. Vi tog en tur förbi Krusmyntagården och inhandlade beställda kryddor också. Det blev så mycket att man nästan kände sig som en langare. ;) Därefter for vi hem igen och tog det lugnt resten av dagen. Tog en lång promenad i ett naturreservat i närheten. Vi gick i nästan en hel timme och under tiden lyckades jag, förmodligen för första gången i livet, faktiskt bränna mina ben. Det sved bra sen när det blev bad på kvällen igen i utomhusjaccuzzin. :D

Det var också idag som Kattis och Marius gifte sig i Finland. Vi var bjudna, men tyvärr hade vi inte råd att komma. Dock har jag kikat på bilder i Ölis bilddagbok och de verkade ha haft en riktigt fin dag! :)

Lördag 5e juli:
Vi klev upp på morgonen och for iväg till norra delen av ön och besökte Bungemuseet. Där finns hus från såväl 1600-, 1700- och 1800-talet bevarade med diverse tillbehör. Och så hade de får som jag ville klappa, men jag vågade inte. ;) Vi avslutade vårt museibesök med att fika på cafét tvärsöver gatan. Jag åt saffranspannkaka med salmbärssylt och grädde. Yummey!

Efter museibesöket for vi hem en snabbis för att duscha och byta om innan det bar iväg in till Visby igen. Först ett obligatoriskt besök på den berömda glassbaren i hamnen där jag åt min favoritglass: Blue Flag. Därefter tog vi en promenad längs hamnen och tittade på alla båtarna innan S pappa slutligen betalade dyra pengar för att vi skulle få gå ombord och titta på Ostindiefararen Gotheborg även inifrån. Sen åt vi fancy middag på Munkkällaren. Riktigt god mat och riktigt god service måste jag säga! Dit kommer jag gå tillbaks. :) Där fick vi sällskap också av Gun-Britt och hennes två döttrar. Mycket trevligt folk! :)

Söndag 6e juli:
Våra klockor ringde kl7 för att vi skulle hinna äta frukost och fara iväg till Stora Karlsö där vi skulle beskåda sillgrisslornas ungar när de kastar sig ut för berget. Det blev det inget av med. Det spöregnade. Vi spenderade hela dagen hemma och spelade spel istället. Först lärde S mig att spela backgammon och sen körde vi en omgång schack. Käkade grillat till middag och tog slutligen ett till dopp i den dunderlyxiga utomhusjaccuzzin innan vi gick och lade oss tämligen tidigt för att göra ett nytt försök att komma iväg till Stora Karlsö på måndagen.

Måndag 7e juli:
Samma visa som söndagen: klockorna ringde 7, men det spöregnade så vi fick återigen överge vår plan. Vi tog sovmorgon till 9-10 nån gång innan vi gick upp och åt frukost. Vi hade packat kvällen innan för att slippa stressa ifall det var bra väder så vi kunnat åka till Stora Karlsö, vilket gjorde att vi inte hade mycket att göra. Framåt 13 beslutade vi oss för att trotsa regnet och göra lite småbesök här och var innan det var dags för hemresa.

Vi började med ett besök på Glastäppan vid Lummelunda, där en kvinna har egen ateljé och omformar och tillverkar nya produkter av returglas. Riktigt häftiga grejer! Jag fick en oljelykta skapad av en omformad sillburk och S köpte ett blått glasflöte som vi hängde upp när vi kom hem. Sen tog vi en tur in till Visby, trängdes med massor av folk längs Adelsgatan, besökte Konstmuséet på St Hansgatan, blev hungriga och tog oss ner till glassbaren för att mötas av en ENORM kö. Det blev ingen kulglass, men väl varsin mjukglass innan vi skulle gå förbi Länsmuseet på väg tillbaka till bilen. Insåg att tiden var knapp och tog bara en liten sväng in i museibutiken innan vi hastade tillbaks uppför kullerstensbackarna till bilen. Muséet får vänta till nästa Gotlandstripp.

Avslutade vår Gotlandsvistelse med en skräpmatsmiddag i form av varsin pizza på Trossen innan det var dags att checka in och vänta på båten som skulle ta oss hemåt. Var hemma i huset igen strax efter 23.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag kan ju säg att fåren på Bungemuseet inte ville bli klappade heller... de är nämligen rätt rädda av sig. jag jobbar där och har bara kommit i närheten
av fåren, eller lamm som man säger på gotland,r när jag suttit till häst genom fårhagen.