måndag 16 februari 2009

Tänk om... (ett inlägg om TPB-rättegången)


Tänk om man kunde använda sina energier till något vettigare än att åtala fyra killar i syfte att få miljonbelopp i skadestånd för påstådda uteblivna inkomster. Vad sägs om att använda energi till att istället fälla och vårdbelägga människor som verkligen är i behov av det, säg pedofiler?

Jag är inte alls lika insatt i detta som många andra, exempelvis Piratpartiet, som livebloggar direkt från rättegången. Det betyder dock inte att jag saknar åsikt i frågan. Min åsikt är att detta åtal borde misskrediterats innan det ens nått innanför väggarna i en rättssal. Varför? För att bevisföringen, åtminstone efter dagens lyssnande på åklagarens framställan (en av nutidens tråkigaste monologer), är ytterst tveksam. Och för att den tid och de pengar som läggs ner på detta så kallade brott borde kunna användas till något mycket bättre sett ur ett samhällsperspektiv. För exempel på detta, se ovan och lägg sedan till så många andra våldsbrott du bara kan komma på. Om åklagarsidan i säg en våldtäktsrättegång haft samma typ av bevisföring som åklagaren i detta fall, hade åtalet redan blivit nedlagt och den eventuella gärningsmannen frikänd.

Jag vet att vårt behov av kulturkonsumtion är stort, detta inkluderar även min egen kulturkonsumtion. Men jag kan inte låta bli att fundera över vilka konsekvenser det skulle få om samtliga fildelare tillsammans ägnade sig åt en bojkott av all kulturkonsumtion under en bestämd tid, säg tre månader. Jag vet att det förmodligen är omöjligt att få något dylikt till stånd, men det vore som sagt intressant att se vilka konsekvenser detta skulle få.

Inga kommentarer: